ÖMER SEYFETTİN
1. Millî Edebiyat akımının ve modern Türk öykücülüğünün kurucularındandır.
2. Günlük konuşma dilini kullanarak öykülerine canlı, etkileyici bir özellik vermiş; toplumun her kesimi tarafından sevilerek okunmuştur.
3. “Millet için sanat” anlayışıyla hareket ederek seçkinlere değil, halka yönelik eserler vermiştir.
4. Keskin bir gözlem gücü olan sanatçının eserlerinde realizmin etkisi görülür.
5. Edebiyatımızda Maupassant tarzı denen olay öykücülüğünün (klasik hikâye) ilk başarılı temsilcisidir.
6. Hikâyelerinin konularını “kendi yaşamından, çocukluk anılarından, tarihsel olaylardan ve gelenek-görenekler”den seçmiştir.
7. "Efruz Bey" adlı hikâyesi, uzun öykü/roman niteliğindedir. Diğer hikayeleri Başını Vermeyen Şehit, Kaşağı, Bomba, Yalnız Efe...
REFİK HALİT KARAY
1. İktidarda bulunan İttihat ve Terakki Partisi’ni eleştirince Sinop, Çorum, Ankara ve Bilecik’e sürgün edilmiş, böylece yakından tanıma fırsatı bulduğu Anadolu’daki izlenimlerini “Memleket Hikâyeleri”, adıyla bir araya getirmiştir.
2. 1922’de çıkardığı “Aydede” adlı mizah dergisinde Millî Mücadele aleyhindeki yazıları nedeniyle tutuklanmak üzereyken Beyrut’a kaçmış ve adı siyasî sürgünler listesine girmiştir. Beyrut ve Halep’teki 15 yıllık sürgün hayatında edindiği izlenimleri “Gurbet Hikâyeleri” adlı kitabında toplamıştır.
3. Kuvvetli bir gözlem, tasvir ve tahlil yeteneği olan sanatçı, eserlerini realizm akımının etkisinde kaleme almıştır.
4. Romanlarında Türk toplumunun son yüzyılda geçirdiği siyasî ve sosyal değişmelerin neticesinde bozulan insan davranışlarını ve toplumsal yapıyı ele almıştır.
5. Romanları: Bugünün Saraylısı, Sürgün
Mizahi eserleri: Kirpinin Dedikleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder