HALİDE EDİP ADIVAR
1. Kurtuluş Savaşı’nda onbaşı, çavuş ve başçavuş rütbeleriyle görev yapmıştır. Hayatının bu dönemini "Türk’ün Ateşle İmtihanı" adlı anı kitabında toplamıştır.
2. İlk eserlerinde aşk temasını ve kadın psikolojisini, Türkçülük akımını benimsedikten sonra millî konulara yönelmiş, memleket sorunlarını ele almıştır.
3. Romanlarında çizdiği tiplerle dikkat çekmiş, daha çok idealize edilmiş kadın tipini ön plana çıkarmıştır.
4. Romanları teknik yönden çok başarılı değildir, sade bir dil kullanmakla beraber; pürüzlü, düzensiz, savruk ve özentisiz bir üslubu vardır.
5. Realizmin özelliklerini taşıyan eserlerinde kuvvetli bir yaşanmışlık ve gözlem vardır.
6. Romanlarında kadın psikolojisini ve aşkı (Seviye Talip, Handan), kurtuluş savaşını (Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye) ve gelenek-kuşaklar arası çatışma (Tatarcık, Sinekli Bakkal) gibi konuları ele almıştır.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU
1. Fecr-i Âtî’de “Sanat, şahsi ve muhteremdir.” görüşünü benimserken Millî Edebiyat Dönemi’nde “Sanat, toplum içindir.” ilkesiyle eser vermiştir.
2. Mütareke Dönemi’nde yazdığı hikâye ve makaleleriyle Kurtuluş Savaşı’nı desteklemiştir.
3. Gerek roman tekniği gerekse dili bakımından kuvvetli bir sanatçıdır.
4. Romanlarında sağlam bir gözlem yeteneği ve güçlü bir realizm görülür.
5. Türk sosyal yaşamının meselelerini tarihsel bir akış içinde, kronolojik bir sıra gözeterek ele almış, bu yönüyle bir nehir romanı dizisi oluşturmuştur. 1908 İkinci Meşrutiyet'in ilanından başlayarak Atatürk Cumhuriyeti'ne kadar olan dönemde yaşanan önemli siyasî ve sosyal olayları bir roman zinciri içinde sırasıyla vermiştir.
6. Kiralık Konak (Nesil Çatışması), Nur Baba (Tekklerin Yozlaşması), Yaban (Halk-aydın çatışması) bazı romanlarıdır. Ayrıca Erenlerin Bağından ve Okun Ucundan adlarında iki mensur şiir kitabı vardır. Zoraki Diplomat ve Anamın Kitabı ise anı türündeki eserleridir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder